Puheenjohtaja: johtava asiantuntija, dosentti Outi Ampuja (Traficom / Helsingin yliopisto). Tutkija Ville Lähde (BIOS-tutkimusyksikkö): Miten teollisuus on jarruttanut ilmastotoimia? Tutkimustiimin päällikkö Mikko Pihlatie (VTT): Sähköajoneuvot ja niiden järjestelmät, akut, lataaminen ja sähköverkko. Erikoistutkija, dosentti Jari Lyytimäki (Suomen ympäristökeskus): Energiamurros liikenteessä: rohkeasti vähemmin valoin.
Liikenteessä on käynnissä merkittävin energiamurros sataan vuoteen. Ilmastonmuutoksen etenemisen hidastamiseksi liikenteen tuottamia kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä luopumalla asteittain fossiilisista käyttövoimista. Liikenne sähköistyy, ja tulevaisuudessa auto voi toimia liikennevälineenä ja energiavarastona. Mitä muuta uutta akut ja sähköiset ajoneuvot mahdollistavat liikenteessä ja energiajärjestelmissä? Murros herättää myös vastustusta. Fossiilisia polttoaineita tuottavat ja hyödyntävät tahot puolustavat taloudellisia intressejään monin keinoin. Toisaalta energiamurros tuuppi meitä energiatehokkuuteen kaikilla saroilla. Tähän saakka liikenteen kasvu on merkinnyt luontaisen pimeyden häviämistä. Kuinka paljon tarvitsemme keinovaloa? Entä voisiko liikenteen edistyminen tarkoittaa jotain muuta kuin lisää vauhtia ja valoa?