Jääkö lapsi jalkoihin kasvatusvirtauksissa?
Katso session videotallenne tästä.
Sessiossa tarkastellaan ajankohtaisten kasvatusvirtausten taustoja ja niihin liittyviä odotuksia ihmisen kehityksen ja yksilöllisten piirteiden näkökulmasta. Uhkakuvien analyysissa nostetaan esille alle 18-vuotiaiden lasten kehityksen huomioonoton asema päätöksenteossa niin toiminnallisten kykyjen kuin aivojen kehityksen kannalta. Samalla pohditaan digimaailmaa ja tietokonevälitteistä vuorovaikutusta tunnekokemusten, kuten empatian kannalta: miten empatian kokemusta toista ihmistä kohtaan voitaisiin tukea?
Lisäksi sessiossa pohditaan kriittisesti esimerkiksi lasten vapaa-ajan käytön ohjaukseen ja koulun pedagogiikkaan liittyviä muuttuvia käytänteitä: kenen ehdoilla lapsiurheilua toteutetaan? Missä määrin pedagogisten kokeilujen tuottama koulumenestys riippuu oppilaan synnynnäisestä temperamentista? Session avainkysymys on, onko nykyisten kasvatusvirtausten taustalla riittävästi tutkimustietoa vai ovatko uudistukset suorastaan ristiriidassa tutkimustiedon kanssa?
- 11.30-11.55 Professori Lea Pulkkinen: Mistä kasvatusvirtaukset tulevat ja mikä niissä on uhkaavaa?
- 11.55-12.20 Psykologian tohtori Silja Martikainen: Empatia, aivojen kehitys ja digitaalinen maailma
- 12.20-12.50 Professori Hannu Itkonen: Onko urheilu lasta vai lapsi urheilua varten?
- 12.50-13.20 Professori Liisa Keltikangas-Järvinen: Onko koulu lapsen kehitystä vai pedagogisia kokeiluja varten?